RSS

Wednesday, January 14, 2015

Info berkenaan GST


Masuk tahun 2015 semua sedia maklum akan ada satu perubahan harga jual beli bila tiba bulan 4. La tak tahu ke? Nampak sangat tak ambil kisah kalau tak tahu. GST (Good and Service Tax) akan dilaksanakan berkuatkuasa pada 1 April 2015. So tinggal lagi 2 bulan. Sini aku nak kongsikan beberapa info tentang GST. Info-info ini aku dapat dari company aku. So xsalah rasanya nak share dengan korang. Sharing is caring katanya kan. Aku kongsi ini tak bermaksud aku menyokong atau menolak ye. Hanya perkongsian ilmu. Selebihnya korang fikirlah sendiri.


Selain Malaysia negara-negara lain pun dah mula buat GST. Antara negara Asean yang menggunakan GST Thailand, Singapura, Indonesia, Filipina, Kemboja dan Laos. 


Kenapa perlu GST ini? Ini adalah antara kelebihan GST.
Tak semua barang yang dikenakan GST ini. Ada juga yang dikecualikan.
Ini bagaimana GST dilakukan bagi yang dikenakan GST 6%, GST 0% dan juga pengecualian
Bagaimana CBP (Cukai Barangan & Perkhidmatan bersamaan GST) dikutip
Pembekalan berkadar sifar
Pembekalan dikecualikan
Langkah kerajaan awasi GST
Kesan GST kepada pengguna 


Untuk pengiraan GST (Kalkulator GST) 
1. Layari http://gst.customs.gov.my/ms/gst/Pages/gst_un.aspx 
2. Klik Kalkulator CPB 
3. Klik papan kekunci dengan jumlah yang dikehendaki. 
4. Klik TAMBAHAN CPB

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
 
© Copyright 2010 zuriey86. All rights reserved.