RSS

Wednesday, March 7, 2012

Pantang ketika batuk


Bukan orang yang lepas bersalin sahaja yang kena berpantang, orang batuk pun kena pantang. Anyway bila kita sakit memang ada beberapa makanan yang kita tak boleh makan. Berbalik kepada isu batuk ini, aku dah hampir seminggu batuk dan belum sembuh lagi. Kat ofis ini bila aku nak makan je ada je yang tak boleh..huhu..

Makanan yang tidak boleh di makan ketika batuk

1. Makanan sejuk - aiskrim, air batu
Yang ini aku rasa semua orang tahu kan. So jangan gatal-gatal ye nak makan time batuk

2. Makanan berminyak - yang ini kawan aku yang bagi tahu.

3. Makan buah jambu - yang ini pula kakak ofis aku yang bagi tahu. Kebetulan masa tu aku tengah sedap makan jambu dengan asam, habis kena leter tak boleh makan sebab batuk.

4. Makan coklat & kacang - Yang ini aku tak sure la, kawan aku yang bagitahu.

Aku rasa ada banyak lagi agaknya makanan yang orang batuk tak boleh makan. Aku ini main bedal je, yela selera sedap je. Main sumbat je,hehehe. Yang penting masa batuk kena banyak minum air suam dan makan ubat. Madu pun bagus untuk hilangkan batuk.

Doakan supaya aku cepat sembuh ye!


3 comments:

Jia Nur Fizza said...

makan bwng putih yg dibakar...kalau xske...bli pil bawang putih kat farmasi..=) semoga cpt sembuh...

- zuriey - said...

thanks jia for the tips

Anonymous said...

Ibu menyusukn bayi boleh tak makan pil bawang putih tu

Related Posts with Thumbnails
 
© Copyright 2010 zuriey86. All rights reserved.