RSS

Monday, April 11, 2011

Telur Tiruan bukan TIRUAN, mana satu ini??


Heboh sebelum ini tentang telur tiruan yang dihasilkan dan dipasarkan. Dikatakan sebelum ini kulit telur tiruan itu diperbuat daripada lilin parafin dan kalsium karbonat. Manakala kuning telur dan putih telur tiruan itu pula dihasilkan menggunakan natrium alginat, alum, gelatin, asid benzoik, kalsium klorida serta air dan pewarna lemon. Memang takut nak makan telur bila tahu ada telur tiruan sebegini.

Hari ini Jabatan Veteriner telah mengesahkan bahawa tiada telur ayam tiruan ditemui di negara ini. Pening pula bila dengar statement yang diberikan. Yela kalau bukan tiruan macam mana pula diorang boleh menemui bahan kimia yang terdapat dalam kuning dan putih telur. Hairan pula rasanya mana satu yang betul.

Ini buatkan aku lagi ragu-ragu nak makan telur. Rasa macam tak selamat je, takut nanti termakan bahan kimia pula. Ada 2 penemuan berbeza,yang Presiden CAP S.M. Mohamed Idris cakap siasatan awal pihaknya mendapati telur tersebut tiruan tetapi yang Jabatan Veterinar sah tiada telur tiruan pula..

Tolong luahkan pendapat korang kat komen. Ada berani ke nak beli telur lepas ini..hehe

3 comments:

Hafriz Mohamad said...

Yg pasti..
manusia ada kmungkinan bleh tiru telur ayam.. tp ayam xkn dpt bleh tiru telur manusia..

hik3~ :P

Encik Suami said...

sokong kenyataan hafriz.
lepas nie klu makan nasi lemak..tanak letak telo lah.
hehe..

jemput singgah new entry

1) (>.<) Untukmu (>.<)

2) (>.<) Bile Senin Menjelma (>.<)

- zuriey - said...

Hafriz Mohamad : hehe..memanglah
Encik Suami: boikot telur buat sementara

Related Posts with Thumbnails
 
© Copyright 2010 zuriey86. All rights reserved.