RSS

Wednesday, March 24, 2010

Makanlah kalau stress..

STRESS!!! STRESS!!!
Semua orang pernah dan akan menghadapi stress tak kira di mana sahaja berada termasuklah aku.. Hari-hari bekerja aku STRESS sebab aku takde keja nak buat..huhu. STRESS gak tau kalau takde keja and buat keja yang sama hari-hari. Bila ntah aku nak dapat keja yang lain.. Tu yang aku banyak je masa nak post entry kat blog hari-hari..he2 Jgn bg tau sesapa tau..

Aku nak kongsi petua pemakanan hari ini. Tau tak makanan pun boleh hilangkan stress. Ingat rokok je ke blh hilangkan stress. Tapi makanan apa yang boleh hilangkan stress ni.. Hari-hari aku mencekik nasi tapi sama je. Tak hilang pun stress. So, ini dia 8 makanan yang boleh tolong korang hilangkan stress. Kalau nak tau betul ke tak, korang try la makan bila stress. Kalau hilang stres tue,okla. Kalau tak hilang better korang pergi mengaji (baca Quran cara mujarab hilang stress) je..he3

8 makanan boleh membantu melawan\menghilangkan stress


1. COKLAT
Lagi hitam coklat lagi bagus. Coklat hitam mengandungi kandungan koko yang tinggi berbanding coklat putih. Coklat mengandungi phenethylamine, boleh meningkatkan mood.



2. SUSU
Susu rendah lemak dan panas boleh menyebabkan kita menjadi lebih tenang. Kepada wanita semua kalau stress time period, minumlah susu banyak-banyak. Nescaya stress anda akan berkurang.


3. OATMEAL
Oat mengandungi serat dan karbohidrat yang tinggi. Karbohidrat ini menghasilkan serotonin yakni hormon yang boleh membantu anda melawan cas-cas negatif (stress dan bimbang) dalam badan.


4. SALMON


5. WALNUT


6. KUACI (SUNFLOWER SEED)
Kalau stress kat ofis, korang bawa la bekal kuaci.. Nanti abis bersepah kulit kuaci atas meja..he4


7. BAYAM
Kalau nak jadi kuat mcam popeye makanlah ni. Ptutla bila popeye makan spinach dia terus kuat sbb stress dia sume da hilang.



8. BLUEBERRY

3 comments:

~ ReD ~ said...

dalam banyak2 makanan tu, aku xkan pilih blueberry. ;p

tifa said...

tIFA confirm pilih coklat :)

- zuriey - said...

aku pun suka coklat..yummy

Related Posts with Thumbnails
 
© Copyright 2010 zuriey86. All rights reserved.