RSS

Monday, January 25, 2010

Potong tangan khalayak ramai

Based on poll yang aku create minggu lpas yang bertajuk 'Apa hukuman sepatutnya diberikan kepada peragut, pencuri, perompak...', ternyata ramai yang telah memilih ptong tangan di khlayak ramai.



Seramai 20 org yang da vote utk poll ni, dan 14 org yakni 70% telah memilih ptong tangan di khalayak ramai. Apa yang nak diperkatakan sekarang ialah memng sepatutnya hukuman ini di jalan kan bagi peragut, pencuri dan perompak ni. Bila sorang da kene hukuman cmni, cnfirm org lain tkut nak wat bnda yang sama.Bertepatan dengan hukum hudud, hukuman ini bukan tuk menyeksa tapi sebagai peringatan kepada pencuri dan orang yang lain.

Berbanding dgn hukuman2 yang lain, diorang ni bukan nya serik. Kalo sekadar keluar masuk jail berkali2 tue da mcam kuar masuk hotel je bagi diorang ni. Lpas kuar jail buat lagi kesalahan yang sama. Adakah di sbabkan hukuman yang ringan menyebabkan kejadian seperti mencuri, meragut dan menyamun ni makin berleluasa? Atau diorang ni sndri da xde belas kasihan dgn orng lain smpai snggup wat cm2, ke sbb desakan hidup diorang. Tapi aku rasa org yang miskin tegar kat Malaysia ni da semakin berkurangan. Xtaula mana silap nya smpai hari2 ada je kes2 sebegini tersiar di dada akhbar.

Akhir kta.. sendiri mau ingt.Korang fikir la yang mana yng baik dan buruk. Guna kan la akal fikiran yang ada dengan sebaiknya.

                                                            

0 comments:

Related Posts with Thumbnails
 
© Copyright 2010 zuriey86. All rights reserved.